poniedziałek, 5 lutego 2018

Porcelana srebrna i jubileuszowa

Zastanawiałam, się jak zacząć.... 
Temat szeroki jak rzeka przed powodzią... 
Może tak chronologicznie... 


W moje łapki trafił najpierw duży mlecznik, 
bez sygnatury, piękne reliefy, 
ale taki jakiś... z napisami... gotyk...
ale o co chodzi?






 Poszperałam w internecie i dowiedziałam się, tak zdobioną porcelanę miano w zwyczaju ofiarować na Srebrne Gody Jubilatom. Porcelana różniła się ceną, a przez to zdobieniami i kunsztem. Na rynku sporo jest takich pamiątek, były dość popularnym upominkiem, jednak nie każdemu ta porcelana się podoba. 




Mnie spodobała się tak naprawdę dopiero, kiedy otrzymałam do Ani dwie filiżanki rocznicowe - cudna porcelana, ładnie zachowane srebrzenia i .... no name. Kolekcja powoli się powiększa, ale do nich mam ciągle wielki sentyment...


Potem była patera Geische


piękna stara polska, nasza śląska porcelana, 
moja patera datowana jest na lata 1924 - 1945 


Po wojnie fabryka zmieniła nazwę na Bogucice. 
Jest o tyle ciekawa, że napis gotykiem jest w języku polskim


sygnatura z lat 1924 - 1945

Jaworzyna Śląska - Königszelt
Najładniejsza z kolekcji patera i najlepiej zachowana:




datowana na lata 1886-1905


Mlecznik, tym razem nie rocznicowy, ale srebrny:




sygnatura lata 1886-1905


Talerz śniadaniowy:


datowany na lata 1886-1905


Po wojnie znana wszystkim Karolina

Stary Zdrój  - Altwasser - Carl Tielsch
Jak liczyłam moje zbiory, najwięcej jest z tej fabryki - zresztą mam zamiar tej porcelanie poświęcić cały post. Cudne wzornictwo i prawdziwe perełki.
Kabaret:


Niestety biedak uszkodzony, ale cena rekompensowała kalectwo. Tak naprawdę, to trzeba się wpatrzyć, by zauważyć duży uszczerbek (szkoda, że nie było pozostałej części - skleiłabym).
Jest ogromny: długość 34 cm szerokość 25 cm, wysokość 5 cm, wysokość z uchwytem 11 cm.
Troszkę powycierany, ale to dodaje mu tylko uroku
trudno odczytać sygnaturę, zdaniem eksperta to ok. roku 1870 


Cudak - patyczak CT
delikatny, może trochę za bardzo pomalowany...








sygnatura z lat  1870


Po wojnie Polska Fabryka Porcelany Tielsch, potem Wałbrzych
Porzellanfabrik Carl Schumann
Piękny koszyk z życzeniami - biała porcelana z refleksami perłowymi od środka




sygnatura z lat 1932-1944


Wydawało mi się, że srebrna porcelana jubileuszowa była produkowana tylko przed wojną, 
a tu niespodzianka. 
Cukiernica Kronester 






datowana na 1969 rok 


Mam nadzieję, ze Was nie zanudziłam opowieściami.
Mnie zafascynowała porcelana,
ale chyba najbardziej podoba mi się nasza, rodzima, śląska



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za cenne uwagi i odwiedziny, zapraszam ponownie